De App Store viert vandaag zijn tiende verjaardag. Niemand heeft de veranderingen van deze winkel zo sterk ervaren als de app-makers zelf. iPhoned praat met een aantal bekende Nederlandse ontwikkelaars.
Lees verder na de advertentie.
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!
Nederlandse app-makers over tien jaar App Store
Op 10 juli 2008 introduceerde Apple de App Store met maar 500 apps. Een jaar later kwam het bedrijf al met de legendarische marketingslogan “there’s an app for that” op de proppen. Tien jaar later is dat zeker zo, want de teller staat inmiddels op circa twee miljoen verschillende applicaties.
De veranderingen die de App Store de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt heb jij ongetwijfeld meegekregen, al worden ze nog sterker gevoeld door ontwikkelaars. Daarom praten we vandaag met succesvolle Nederlandse app-makers over hun ervaringen met de App Store en de verwachtingen voor de toekomst.
De eerste Nederlandse app
De allereerste Nederlandse app in de App Store was Buienradar, gemaakt door Koen Pijnenburg. Tien jaar later staat Buienradar nog op de eerste plek in de categorie weer-apps. Later heeft Pijnenburg onder andere de eerste app van Radio 538 en My Football Pro gemaakt, en in 2012 het app-bedrijf Concapps opgericht.
Koen Pijnenburg (Buienradar): “Ik was als Ă©Ă©n van de gelukkigen betrokken bij het allereerste bètaprogramma van de App Store. In een zeer stormachtige periode heb ik bij de lancering op 10 juli 2008 twee apps opgeleverd. Dit waren Elevens (een eigen kaartgame) en natuurlijk Buienradar. Deze app was volledig door mijzelf gemaakt, maar wel in opdracht van de oprichters van Buienradar. De naam van het maken van de eerste Nederlandse iPhone-app raak je nooit meer kwijt.”
“Er is geen enkel mobiel besturingssysteem dat zo goed is opgezet vanaf de eerste dag als iOS. Enerzijds hoop ik dat Apple door blijft gaan met het platform zoals het is opgebouwd. Anderzijds denk ik dat het bedrijf dezelfde koers de komende tien jaar moeilijk kan blijven volhouden. Apple zal moeten innoveren om het marktaandeel harder te laten groeien. Ik hoop wel dat er altijd ruimte blijft voor de kleinere ontwikkelaar.”
Moeilijk opvallen voor kleine app-makers
Voor kleinere app-makers is het moeilijk om op te vallen in de App Store door de moordende concurrentie en het enorme aanbod. In de afgelopen tien jaar is dat alleen maar moeilijker geworden. Dat heeft invloed op hoe er wordt teruggekeken op die periode.
Sebastiaan de With (Halide): “Als ik terugkijk, zie ik dat veel optimisme en creativiteit verloren is gegaan. Met de duizenden apps die de App Store per maand toevoegt, wordt het steeds lastiger om op te vallen als kleine, onafhankelijke app-ontwikkelaar. Dat was anders in de eerste paar jaar van de App Store. Wel is het grote redesign van de App Store vorig jaar enorm positief geweest voor kwaliteit-apps. Je ziet dat Apple meer moeite doet om andere apps uit te lichten. Die veranderingen maken mij hoopvol, maar het blijft lastig om een app te verkopen. Zelfs voor 1 euro.”
“Ik denk dat Apple zich ook beter kan richten op de wensen van de klant. Het wordt momenteel lastig gemaakt om je geld terug te krijgen als je een app toch niet geweldig vindt. Daarnaast zijn er nog steeds geen gratis probeerperiodes, die al decennia standaard zijn op pc en Mac. Dat zou alleen maar meer vertrouwen brengen en dat is drastisch nodig in een tijd waar iedereen argwaan heeft van software en de rol van technologie in ons leven.”
Als ik terugkijk, zie ik dat veel optimisme en creativiteit verloren is gegaan.
Sjoerd Perfors (Flitsmeister): “Sinds Flitsmeister in de App Store is te vinden (14-02-2010) is er in principe niet super veel veranderd. Vroeger was het heel erg belangrijk om in de toplijsten te komen. Tegenwoordig kun je met een gaaf product op andere manieren boven het maaiveld uitsteken. Daarnaast ziet de App store er heel anders uit met meer gave beelden van apps. Ik hoop alleen dat het niet een grote reclamezuil gaat worden, waar de grootste, betalende apps vooraan staan.”
Gamemakers speelden een onmisbare rol
Games hebben een grote rol gehad in de groei van de App Store. Het is niet voor niets dat de winkel is verdeeld tussen games en letterlijk alle andere apps. Titels als Angry Birds, Candy Crush en Pokémon Go hebben de wereld massaal aan het gamen gekregen. Inmiddels zet Fortnite zijn stempel in de App Store, maar ook in Nederland worden er prachtige games gemaakt.
Lees ook: Vernieuwde App Store maakt het kleine gamemakers moeilijker
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!
Robin Ras (Rusty Lake- en Cube Escape-serie): “Toen de App Store net begon maakten wij nog spelletjes voor web en werd de mobiele winkel nog niet als serieus gameplatform gezien. Na het succes van games als Angry Birds en Temple Run beseften wij al snel dat de iPhone en App Store een grote verandering teweeg zouden brengen en dat wij ook de overstap moesten maken. Deze overstap was niet eenvoudig. Toen wij begonnen met het ontwikkelen van apps werd de App Store al overspoeld met duizenden nieuwe apps per dag. Gelukkig was er in onze niche nog niet veel concurrentie en kwamen we al snel in de toplijsten terecht wat uiteindelijk onze doorbraak betekende.”
We zien de App Store nog steeds als Ă©Ă©n van de belangrijkste peilers van de mobiele revolutie
Adriaan de Jongh (Hidden Folks): “De afgelopen tien jaar heeft Apple in tegenstelling tot de concurrentie een menselijk team de selectie laten maken over de apps op de voorpagina van de App Store. Zij hebben laten zien meer te geven om kwalitatieve games, dan verslavende, reclame biedende of naar in-app aankoop vissende games die op papier meer geld verdienen. Ik zie daarom kansen voor ontwikkelaars die inhoudelijk willen bijdragen aan het app-landschap, met unieke games en bijzondere ervaringen. Mijn grootste hoop is dat Apple zal doorzetten om te vechten voor kwaliteit, ongeacht de potentie om er als platform geld aan te verdienen.”
Onze eigen iPhoned-app
Het afgelopen jaar heeft iPhoned ook zijn eigen app in de App Store geplaatst, waarin je al onze artikelen kunt lezen. Deze app is gemaakt door WeMa Mobile.
Martijn Smit (iPhoned): “De afgelopen 10 jaar was een prachtige tijd voor app-makers. In het begin moesten wij als ontwikkelaars mensen nog echt overtuigen wat de meerwaarde was van een app tegenover een website. Gelukkig ligt die tijd inmiddels ver achter ons. Wij kijken als ontwikkelaars terug naar een geweldige periode die ons veel heeft opgeleverd en zien de App Store nog steeds als Ă©Ă©n van de belangrijkste peilers van de mobiele revolutie die nog vol aan de gang is.”
“Wij hopen dat Apple meer vrijheid gaat geven in het promoten van je app. Verder hopen we stiekem dat Apple ons wat sneller tegemoet gaat komen met de app-keuringen. Af en toe zijn ze wel heel kieskeurig. Het samenvoegen van de Mac App Store en iOS App Store, waardoor je ook iOS-apps op Mac kunt draaien, wordt een zeer interessante ontwikkeling waar we veel zin in hebben. Hierdoor vermoeden we dat de App Store nog belangrijker gaat worden de komende tien jaar.”
Hoe kijk jij terug naar de afgelopen tien jaar van de App Store en wat hoop je van de toekomst? Laat het weten in de reacties onder dit artikel!
Lees het laatste nieuws over App Store
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!