Later dit jaar is Apple Arcade beschikbaar: een abonnement voor exclusieve iOS-games. iPhoned spreekt gamemakers uit Nederland over hun gedachten rond deze nieuwe dienst.
Lees verder na de advertentie.
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!
Apple Arcade Nederland: gamemakers zijn sceptisch
Met Apple Arcade biedt Apple een serie games die je voor een vast maandelijks bedrag speelt. Deze games zijn voorlopig exclusief voor dit platform gemaakt, dus niet elders te spelen.
In Nederland worden er een hoop toffe games voor iOS gemaakt. Denk maar aan titels als Hidden Folks, de puzzelgames van Rusty Lake en natuurlijk de producties van Vlambeer. iPhoned vraagt enkele van deze gamemakers naar hun gedachten over Apples nieuwe abonnement.
Voordelen van Apple Arcade
De gamemakers klinken voornamelijk sceptisch over de nieuwe dienst, maar zien er ook voordelen in. Zoals Adriaan de Jongh, de ontwikkelaar achter onder andere Hidden Folks: “Het is een toegewijd platform voor games waarbij kwaliteit boven geld verdienen staat.”
Omdat Apple met Apple Arcade meer investeert in de game-industrie, denkt De Jongh dat het bedrijf meer redenen heeft om games beter te promoten: “Apple kan hierin een toppartner zijn.” Hidden Folks is in het verleden regelmatig door Apple in de App Store uitgelicht. In de game vind je objecten op interactieve zoekplaatjes. Voor meer informatie lees je onze Hidden Folks review.
De eerste indruk van Robin Ras van gamestudio Rusty Lake was ook positief: “Onze eerste reactie was: gaaf! Net als bij Netflix kan er op deze manier creatieve content worden gemaakt, zonder al te veel risico. We zijn wel erg benieuwd wat het uiteindelijke verdienmodel gaat worden voor de ontwikkelaars.”
Betaling en speeltijd
Dat verdienmodel blijft Ă©Ă©n van de grote vragen. Als ontwikkelaars bijvoorbeeld betaald worden op basis van het aantal gespeelde minuten, dan is dat niet fijn voor makers die zich focussen op korte games. Een battle royale-game wordt bijvoorbeeld veel uren gespeeld, maar een game als Florence is na drie kwartiertjes klaar. “Dat kan een grote impact hebben op welke games meer of minder verdienen via Apple Arcade”, stelt De Jongh.
Ook Robin Ras is hier sceptisch over: “Wij maken adventure games die je na een bepaald aantal uur hebt uitgespeeld en deze spellen bieden niet veel redenen om ze opnieuw te spelen. Multiplayer games daarentegen zullen het dan een stuk beter doen.” Cube Escape: Paradox van Rusty Lake staat in onze lijst met beste iOS-games van 2018.
Ook Bart Bonte achter originele puzzelgames zoals yellow, red en black weet het nog niet. “Apple Arcade is voor mij op dit ogenblik nog ietsje teveel lucht”, stelt de gamemaker.
Exclusiviteit
Een andere vraag die blijft hangen is hoe exclusief de games moeten zijn, omdat gamemakers dan inkomsten uit andere platformen missen. De games van Adriaan de Jongh hebben bijvoorbeeld wel het meeste opgeleverd via de App Store, onder andere door de promotie van Apple. “Maar met alle omzet bij elkaar opgeteld, komt dat nog steeds neer op ongeveer vijftig procent van mijn totale omzet”, stelt de gamemaker. Het is voor ontwikkelaars dus ook een risico om exclusief op Apple Arcade te blijven.
Ook Robin Ras is geen fan van van de mogelijke exclusiviteit: “Met Rusty Lake hebben wij een grote community, die gewend is dat alle nieuwe spellen die we maken tegelijk op verschillende platformen worden uitgegeven. We sluiten dus liever geen deel van ons fans uit.” Bonte beaamt dat idee: “Exclusieve deals zijn nooit interessant voor de gebruiker.”
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!
Onderdeel worden van Apple Arcade
Voor beginnende ontwikkelaars wordt het tevens moeilijk om onderdeel te worden van Apple Arcade, denkt De Jongh: “De kwaliteitsgrens ligt gigantisch hoog. De al reeds aangekondigde titels hebben volgens mij allemaal budgetten van meer dan twee miljoen euro.”
EĂ©n van die al aangekondigde games komt wel van Nederlandse bodem. Het Rotterdamse Picomy ken je mogelijk van Heroki. Deze vrolijke game is in 2015 in maar liefst zes verschillende landen door Apple uitgeroepen als Ă©Ă©n van de beste apps van het jaar. De nieuwe game van deze studio heet Monomals en wordt onderdeel van Apple Arcade. In de minstens zo kleurrijke game vang je beestjes in de zee, waarmee je vervolgens muziek maakt. Picomy kon helaas niet reageren op onze vragen.
Wat moeten Nederlandse gamemakers nou met Apple Arcade? “Ik denk dat iedereen moet proberen om te pitchen en in gesprek te gaan met Apple over de mogelijkheden”, stelt De Jongh. “Afhankelijk van wat Apple te bieden heeft maak je dan een overweging.” Ondanks de scepsis zien de gamemakers wel mogelijkheden. “Wij zien Apple Arcade ook als een mooie kans om totaal iets nieuws te creĂ«ren”, stelt Robin Ras. “Zeker als daar goede voorwaarden tegenover staan.”
Nu games spelen
Dat Apple Arcade eraan komt, betekent natuurlijk niet dat er geen stapels andere games te spelen zijn. Ook nu wordt de App Store constant gevuld met nieuwe spellen. Daar kiezen wij elke maand de beste van uit. Check bijvoorbeeld de beste iOS-games van maart. Voor volgende edities kun je jezelf inschrijven op onze nieuwsbrief.
Lees meer over Apple Arcade
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!