Met iOS 11 introduceert Apple zijn augmented reality-platform ARKit. De eerste demo’s zijn veelbelovend, maar wat kunnen we er nu echt van verwachten? We spraken met twee ARKit-ontwikkelaars.
Lees verder na de advertentie.
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!
ARKit demo’s nu al verbluffend
Apple zet dit najaar in op augmented reality. Met ARKit wordt het voor ontwikkelaars mogelijk om AR-toepassingen te maken. Deze virtuele informatie wordt als een laag over de werkelijkheid gelegd via de iPhone- of iPad-camera. In de eerste demonstraties, die met name via sociale media worden gedeeld, zijn de resultaten nu al verbluffend.
Hoe veelbelovend dit platform werkelijk is, vroegen we aan twee ontwikkelaars. Vincent Vella is mede-oprichter van Nedd, een Frans adviesbureau voor de creatieve en technologische sector. Dit bedrijf maakte de imposante demo voor een portaal op straat, waar je doorheen kunt lopen om in een andere wereld te stappen. Daarnaast vonden we ook een Nederlandse ontwikkelaar. Jelmer Verhoog is een UX-designer en modelleert nu ook 3D-modellen in augmented- en virtual reality. Zijn demo toont een levensechte Tesla Model 3 op straat, die van kleur kan veranderen en een stukje rijdt. Ook leverde hij al een klassiek vliegtuig af met ARKit.
https://www.youtube.com/watch?v=371ZQW_Yzck
De demo van Nedd
Dat er al zo snel indrukwekkende demo’s verschijnen, is volgens de ontwikkelaars niet heel raar. “Als je ervaring hebt met het ontwikkelen van 3d-games of -apps, dan werkt ARKit erg gemakkelijk”, zegt Verhoog. “Het werkt met Xcode, de ontwikkelomgeving van Apple, maar ook met Unity3D en Unreal, wat twee populaire game-engines zijn.”
Positiebepaling van Apple is ‘baanbrekend’
Het belangrijkste wat ARKit volgens Verhoog doet, is positiebepaling. De camera legt de omgeving vast en bepaald waar de objecten in beeld komen te staan, zonder dat ze verschuiven. “ARKit zoekt ook naar horizontale vlakken, bijvoorbeeld een vloer of een tafelblad, en maakt daar een virtuele kopie van die je in de toepassing kunt gebruiken. Het platform ondersteunt nog geen verticale vlakken, maar dat komt in de toekomst vast nog wel.”
Vella noemt de technologie van ARKit ‘baanbrekend’. “Ze hebben iets geweldigs neergezet. We hebben jarenlang aan concepten gewerkt die onmogelijk te realiseren waren zonder ruimtelijke tracking. Voor ons wordt nu een droom werkelijkheid.” Verhoog voegt daar aan toe dat het ook iets zegt over de kracht van iPhones. “Pc’s konden dit niet eens in realtime, laat staan op een telefoon. Nu kun je dus tegelijk de omgeving in kaart brengen en 3d-beeld renderen.”
https://www.youtube.com/watch?v=5KOTJT6A_V0
De demo van Jelmer Verhoog
Veelbelovende technologie
De mogelijkheden voor ontwikkelaars zijn verregaand. “Ontwikkelaars kunnen de techniek combineren met gps, gezichtsherkenning of objectherkenning”, zegt Vincent Vella. “Dit markeert jaar 0 van augmented reality, vanuit hier gaan we verder. Denk maar eens aan de half miljard toestellen die al beschikbaar zijn en klaar zijn voor augmented reality.”
De start van ARKit lijkt goed, maar omdat het ‘jaar 0’ is, valt er nog veel te verbeteren. “Op dit moment is ARKit nog niet volwassen genoeg om bijvoorbeeld alle games om te zetten in een AR-versie”, zegt Verhoog. “We zullen dus eerst simpelere games zien, die je bijvoorbeeld op tafel kunt spelen. Daarna komen er games waarbij je daadwerkelijk kunt rondlopen.”
Gamechanger
De grote vraag op dit moment is echter: wordt augmented reality op iOS meer dan een gimmick? Apple zelf lijkt overtuigd dat dit een gamechanger wordt. Tim Cook heeft zijn interesse in de potentie van AR ook niet onder stoelen of banken gestoken. “De technologie kan even belangrijk worden als de smartphone op zich”, zei hij.
Ook Verhoog en Vella denken dat augmented reality heel groot wordt. “Een gimmick is de technologie absoluut niet”, zegt Verhoog. “AR maakt een heel nieuw soort interactie mogelijk. Je kunt ineens op een natuurlijke manier met virtuele 3d-objecten omgaan. Wil je inzoomen, dan houd je je telefoon dichterbij. Wil je de andere kant bekijken, dan loop je er omheen.”
Andere smartphonemakers zullen snel volgen, denkt Vella. “De Tango-technologie hiervoor bestaat al op enkele Android-telefoons, maar het zou de standaard moeten worden.” Toch is er nog wel een drempel te nemen, denkt de Nedd-oprichter. “Het vraagt veel van je accu. Daarom is het voorlopig met name geschikt voor gebruik in huis. Afgezien daarvan weten we het zeker: dit is een gamechanger.”
Lees ook: Deze 6 video’s tonen de kracht van Apples ARKit
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!
Apps van de toekomst
Jelmer Verhoog kon online op veel reacties rekenen om zijn Tesla Model 3 in augmented reality, maar een reactie van Tesla-baas Elon Musk bleef uit. “Ik kreeg wel andere reacties waar misschien iets leuks uit voortkomt.” Of anderen er ooit mee aan de slag kunnen, is maar de vraag. “Daar is toestemming van Tesla voor nodig, omdat er rechten aan het ontwerp verbonden zijn.”
Portalen zoals Nedd ze heeft gemaakt, zullen we waarschijnlijk wel vaker zien. “Voor ons lag dit idee voor de hand. Het is een sterk element binnen de science fiction-cultuur, zoals het hoverboard uit Back to the Future. We vermoedden wel dat mensen het leuk zouden vinden, maar de aandacht die we hiervoor kregen, was overdonderend.”
Lees het laatste nieuws over ARKit
Steun iPhoned
Je gebruikt een adblocker. Dat vinden we jammer, want advertenties hebben we nodig om onze artikelen gratis aan te bieden. Steun iPhoned door ons aan je whitelist toe te voegen. Alvast bedankt!