4 manieren waarop Apple games groot maakt op eigen platform

De nieuwe iPhone 16: nu extra scherp geprijsd!

4 manieren waarop Apple zich kan profileren in de games-industrie

4 juni 2014, 12:10
3 min leestijd
4 manieren waarop Apple zich kan profileren in de games-industrie

Apple presenteerde Metal tijdens de WWDC-presentatie. Met die tool voor ontwikkelaars wordt het mogelijk om Apple games mooier te presenteren en efficiënter te laten draaien op iOS. Moeten Microsoft (Xbox) en Sony (PlayStation) zich al zorgen gaan maken om een nieuwe concurrent?

Lees verder na de advertentie.

Er gaat tegenwoordig bijna geen week meer voorbij of er staat weer een nieuwe game in de App Store die de aanschaf meer dan waard is. Toch halen de meeste games het niet bij spellen van de consoles op tv. Maar er ligt ruimte voor Apple om zich een plekje toe te eigenen in de games-industrie, meer nog dan dat ze nu doen met aanraak-gestuurde hits als Candy Crush, Cut the Rope en Clash of Clans. Daarvoor kan het bedrijf uit Cupertino op de volgende vier gebieden nog een en ander verbeteren.

1. Efficiëntie en meer grafische power met Metal

Als Apple-gebruiker werd je misschien niet meteen lyrisch van de ontwikkelingstool Metal, maar het is een erg belangrijke ontwikkeling op het gebied van gaming. Met Metal is veel meer kracht uit de A7-chip te halen. Tot nu toe heeft die chip het aardig makkelijk gehad, met Metal kan hij zijn spierballen tonen. Games draaien op Open GL, een systeem dat beelden van spellen verwerkt zodat ze mooi op je scherm komen. Open GL is momenteel nog een dik filter, waardoor 3d-games niet zo mooi op je iPhone of iPad kunnen zijn als op bijvoorbeeld de console. Ontwikkelaars moeten consessies doen in hun spellen om te zorgen dat alles vloeiend blijft draaien.

apple games metal

Met Metal moet de game veel beter direct op de hardware aansluiten. In plaats van het dikke tussenstuk dat Open GL volgens Apple was, werkt Metal super efficiënt met de A7 chip samen. Wat dat in de praktijk betekent? Bijvoorbeeld dat er meer objecten tegelijk op het scherm getoond kunnen worden zonder haperen en dat de graphics veel mooier worden.

2. Gamecontrollers

apple games razer

Apple gaf na de openbare presentatie ook nog een gesloten presentatie voor ontwikkelaars. Daar onthulde het bedrijf iets nieuws voor gamers en game-makers: Controller Forwarding. Daarmee kun je iPhone-controllers gebruiken om games te besturen op je Mac of iPad.

EĂ©n van de nieuwe controllers die werkt met iOS 8 is de Razer Junglecat voor iPhone 5 en 5S. Het is een soort case die je open kunt schuiven aan de onderkant, waarna de knoppen tevoorschijn komen om games te besturen. Het touchscreen blijft ondertussen volledig functioneel.

Controller Forwarding is fijn voor games die je op een groter scherm wil spelen. Volgens Apple zijn er nu ‘duizenden games’ die controllers voor iPhone ondersteunen. Daarnaast wil Apple speelbare demo’s gaan installeren in Apple Stores. Vergeet ook niet dat Apple inmiddels een enorm gamerbestand heeft opgebouwd: zo telde Game Center de afgelopen maand zo’n 130 miljoen actieve gebruikers.

3. Koppeling met Apple TV

Het wachten is nog steeds op een nieuwe Apple TV. De geruchten voor een nieuw kastje (of complete tv-set) gaan al jaren, de derde generatie is al twee jaar oud. Als Apple zich echt wil gaan richten op games, zou het slim zijn om bij een volgende versie een games-afdeling te integreren, die in verbinding staat met je iPhone(-controller) en de App Store.

Zeker met de komst van Metal gaan games een stuk mooier worden, waardoor ze op een groot televisiescherm misschien pas goed tot hun recht komen.

4. Indiegames

apple games leo

Om het meteen op te nemen tegen Xbox en PlayStation is waarschijnlijk te hoog gegrepen. Daar is de hardware van iOS-toestellen gewoon niet tegen opgewassen. Maar Apple biedt met de App Store een waardevol platform voor kleine ontwikkelaars. Monument Valley en Leo’s Fortune bewijzen dat. Maar ook andere games als Limbo en Oceanhorn laten zien dat volwaardige games ook op iOS tot hun recht komen. Het zijn geen van allen Triple-A Blockbustergames van het formaat Call of Duty of Battlefield, maar als Apple slim is, blijft het indiegames promoten. Zo blijft het bedrijf uit het vaarwater van grote concurrenten en bedient het een nieuwe mobiele markt.

Lees meer Apple nieuws

Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Apple in je inbox

Menu